KANTOORKLACHTENREGELING JOOSTEN ADVOCATUUR

Artikel 1 – Begripsbepalingen

In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:

Klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de cliënt jegens de advocaat of de onder zijn verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de declaratie, niet zijnde een klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet.

-Klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt.

-Klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht.

 

Artikel 2 – Toepassingsbereik

-Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht tussen Joosten Advocatuur en de cliënt.

-Iedere advocaat van Joosten Advocatuur draagt zorg voor klachtafhandeling conform deze regeling.

 

Artikel 3 – Doelstellingen

Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:

-het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen;

-het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënten vast te stellen;

-behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede klachtenbehandeling;

-verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening door middel van klachtanalyse en -behandeling.

 

Artikel 4 – Informatieverstrekking bij aanvang dienstverlening

-Deze kantoorklachtenregeling is openbaar gemaakt op de website van Joosten Advocatuur.

-De advocaat wijst de cliënt vóór het aangaan van de overeenkomst van opdracht erop dat het kantoor een kantoorklachtenregeling hanteert en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.

 

Artikel 5 – Interne klachtprocedure

-Indien een cliënt het kantoor benadert met een klacht, dan wordt de klacht doorgeleid naar de klachtenfunctionaris, mr. C.A.M.J.M. Joosten, die daarmee wordt belast.

-Indien de klacht ziet op handelen of nalaten van mr. Joosten, dan zal mr. L.M. van den Dungen optreden als klachtfunctionaris.

-De klachtenfunctionaris stelt de aangeklaagde advocaat in kennis van de ingediende klacht en biedt de klager en de aangeklaagde de gelegenheid om een toelichting te geven.

-De klachtenfunctionaris handelt de klacht af binnen vier weken na ontvangst van de klacht of informeert de klager over afwijking van deze termijn met toelichting.

-De klachtenfunctionaris stelt de klager en de aangeklaagde schriftelijk op de hoogte van de beslissing over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen.

 

Artikel 6 – Beroep

Indien de klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, kan de klager de klacht voorleggen aan de deken van de Orde van Advocaten in het arrondissement Limburg.

 

Artikel 7 – Geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling

-De klachtenfunctionaris en de advocaat die de klacht behandelt, nemen geheimhouding in acht.

-De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de klacht.

 

Artikel 8 – Verantwoordelijkheid en registratie

-De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de klacht.

-De klachtenfunctionaris registreert de klacht en het onderwerp van de klacht.